صفحه ی جاری Skip Navigation Linksخانه > مقالات > مشاهده مطلب
آمار سايت
kf0d

English Pages
kf0d

About PPFI

چند نکته در باره تسهيلگري
چند نکته در باره تسهيلگري

تعداد بازدید : 1782
چند نکته در باره تسهيلگري
kf0d

به قلم سعيد نوري نشاط

يک بار يک معلم از من پرسيد که چگونه مي تواند با استفاده از روش تسهيلگري در کار معلمي خود موفق تر شود. به او گفتم که بايد از خودت بپرسي که "چه کنم که به جاي اينکه من به بچه ها چيزي ياد بدم، آنها خودشان با کار گروهي همان چيزي را که من مي خواهم به آنها ياد بدهم، کشف کنند و حتي بيشتر از آن هم ياد بگيرند، ممکن است آنان چيزهايي را بيابند که به فکر من هم نرسيده است".

kf0d

اين همان رمز جادويي کار يک تسهيلگر در فرآيند آموزش است. براي اين کار بايد صبور باشيد و همراه با گروه باشيد. فراموش نکنيد که پرسشي که شما طرح مي کنيد،فرآيندي که طراحي مي کنيد،گروهي که شما کنار هم مي گذاريد، بايد به اين کار کمک کند.براي همين است که به شما تسهيلگر مي گويند.

در واقع تسهيلگر، فرآيند گفت و شنود را تسهيل مي کند، و البته در بعد بزرگتر، فرآيند باهم گفتن، به هم گوش دادن، و با هم ديدن را تسهيل مي کند. او کمک کند که فراگيران با صحبت با يکديگر، خود ابعاد موضوع را کشف کنند و براي اين کار، ممکن است که تسهيلگر ابزارهايي را اختيار فراگيران قرار دهد. در اينجا تسهيلگر تلاش مي کند که خود وارد مباحث نشود، ولي با طرح پرسش هاي هدايت گر يا پرسش هاي باز، فراگيران را به تفکر گروهي وامي دارد.

به زبان ديگر، در واقع، تسهيلگر آسان کننده فرآيند تفکر گروهي است بدين شکل که افراد بتوانند به احتمال بيشتر، گزينه هاي بيشتري را بيابند. آنها را دسته بندي کنند. در اينجا آنچه که رخ مي دهد اين است که به همه انديشه ها در گروه احترام گذاشته مي شود، تمام پيشنهادات روي کاغذ نوشته مي شود، و تلاش مي شود که راه حل ها يا پيشنهادات مرتب و منظم شوند. در اين مسير آنچه که بيش از هر چپزي تقويت مي شود، خلاقيت فراگيران است.

در عين حال، در اين فرآيند، انرژي جمع، جمعي که دور هم نشسته است، جمعي که داراي هويت است، اسم و سابقه اي دارد، و از يک توان گروهي بهره مند است، به گروه کمک مي کند که پاسخ ها را بيابد و گاه حتي ابعاد ناشناخته را کشف کند. گاهي اوقات لازم است که تسهيلگر به گروه بنگرد و دريابد که آيا گروه به اندازه کافي انرژي دارد. بايد به گروه کمک کند که انرژي لازمه را بيابد و با اشتياق کار گروهي خود را به پايان ببرد. گاه لازم است که يک انرژي دهنده طراحي شود.

در اينجا يک نکته ديگر هم وجود دارد و آن حس مالکيتي است که بر نتيجه کار به وجود مي آيد. يعني اينکه در اين حالت، فراگير خود را مالک نتايج کار گروهي مي داند، از آن دفاع مي کند، به آن اعتقاد خواهد داشت، آن را براحتي فراموش نمي کند و در عين حال اگر فرصت بيابد که نظرات خود را با نظرات ديگران مقايسه کند و تفاوت ها را خوب درک کند، آنگاه با اين تجزيه و تحليل، ديگر براحتي آن درس يا موضوع را فراموش خواهد کرد. اين حس مالکيت اهميت بسياري در فرآيند آموزش دارد.

سعي مي کنم که نکات ديگري را که دوستان از طريق ايميل يا در کارگاه ها مطرح مي کنند به تدريج در اينجا اضافه کنم.

تاریخ انتشار : kf0d
چهارشنبه 18/3/1390 5:46:54
نظرات کاربران : 1 نظر
منو
  • صفحه اصلي
  • اخبار
  • مقالات
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های آموزشی
  • کتاب های منتشره
  • نقشه سايت
طراحی و پیاده سازی : پدیده نگاران یاس